Casual Wear (Pakaian Kasual)



Pada umumnya , pakaian kasual ialah pakaian yang selesa dan pakaian yang dipakai setiap hari untuk  bersantai .Seterusnya, pakaian kasual merupakan pakaian yang akan anda pakai untuk keluar membeli-belah, melawat kawan dan bersiar-siar.Pakaian kasual juga biasanya berpenampilan kemas dan selesa. 

Pakaian kasual juga sesuai dengan mana-mana jenis fabrik untuk dijadikan pakaian kasual.Pakaian kasual ini lebih menekankan suasana yang nyaman dan sifat peribadi seseorang itu.Pakaian kasual telah wujud sejak tahun 80-an zaman ketika dahulu.



Slek mula dipakai pada abad ke-18 bagi kaum lelaki dan manakala pada abad ke-19 bagi kaum wanita.Slek boleh diapdankan dengan kemeja,blaus ,jaket dan juga blazer.Terdapat pelbagai garis stail slek seperti sama sendat,palazo,baggy,clown,pensel,oxford dan banyak lagi.



                                                 
Manakala baju blaus adalah pakaian atas yang longgar yang dahulu dipakai oleh pekerja, petani, artis, wanita, dan kanak-kanak. Ia biasanya dikumpulkan di bahagian pinggang atau pinggul (hem, pinggang atau tali pinggang) sehingga ia digantung longgar ke atas badan pemakai. Hari ini, perkataan yang paling sering merujuk kepada kemeja pakaian wanita atau wanita. Ia juga boleh merujuk kepada baju lelaki jika ia adalah gaya longgar walaupun jarang. Secara tradisinya, istilah ini telah digunakan untuk merujuk kepada baju yang   mempunyai penampilan feminin yang jelas.Istilah ini juga digunakan untuk beberapa jaket seragam tentera lelaki.


Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

Draping (Teknik Draping)

Office Wear (Pakaian Pejabat)